Traspassant murs

Projecte artístic amb joves de centres de justícia de Catalunya

ANTECEDENTS

L’any 2017, la Fundació Setba va albergar la mostra Jo també sóc del barri al seu espai de Consell de Cent. L’exposició recollia una peça de gran format feta per un col·lectiu de joves de Can Llupià i un conjunt d’obres de petit format creades per interns de quatre centres de justícia de Catalunya (Oriol Badia, Brians 2, Quatre Camins i Til·lers).

Aquesta mostra va assentar les bases d’un nou projecte artístic: Traspassant murs.

Marcelí

MARCEL·LÍ ANTÚNEZ

Aquest projecte artístic està dirigit per Marcel·lí Antúnez, cofundador de La Fura dels Baus, reconegut internacionalment com una de les figures més rellevants de l’art electrònic i l’experimentació escènica.

En els darrers anys la qualitat interactiva dels treballs d’Antúnez ha traspassat l’àmbit de l’art per adquirir una vessant clarament social. Es tracta d’obres en les quals l’artista compta amb la col·laboració d’altres creadors, organitzacions o simplement habitants d’un indret. El cas més evident és el treball ALSAXY, produït al 2015 al problemàtic barri d’Hautepierre, a la perifèria d’Estrasburg, França.

Can Llupià

CAN LLUPIÀ

Aquest centre, coordinat des de la Generalitat de Catalunya, té una capacitat màxima de 120 interns.

Els perfils educatius són molt diversos, hi conviuen nois/-es analfabets i joves que han abandonat l’educacó secundària obligatòria, però també n’hi ha molts matriculats a tallers i a l’escola d’adults; de fet aquest és una de les raons de ser de Can Llupià, l’acompanyament personalitzat en la formació dels interns.

Gran part d’aquests joves han conviscut amb situacions sòcio-familiars desfavorides i un alt índex de pobresa i marginalitat. L’objectiu del centre és aconseguir-ne la reinserció social i laboral. I, en el cas dels més joves, continuar amb el seu procés educatiu i formatiu.

TRASPASSANT MURS

Es tracta d’un projecte artístic amb vocació social, organitzat per la Fundació Setba amb el recolzament del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya.

L’objectiu és que un grup d’interns pinti el mur que envolta el centre sota la direcció artística de Marcel·lí Antúnez.  La Fundació Setba concep aquesta iniciativa artística com una eina per a transformar l’espai de Can Llupià i crear vincles entre els joves que hi participin, així com mostrar-los que l’art també és un llenguatge vàlid.

WhatsApp Image 2018-05-14 at 17.19.28