Valentí Farràs

Barcelona, 17 de juny de 2019

Estrenem mes de juny amb el projecte més veterà que tenim a dia d’avui, El Balcó de les Arts, que enguany ha arribat a la novena edició!

El Balcó de les Arts és un concurs d’art per a persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, obert a totes les entitats de Catalunya.

Des de fa quatre anys col·laborem amb el CaixaForum, que ens cedeix el seu espai per a la Gala de lliurament de premis. Val a dir que, quan  vam començar, l’acte es feia en una de les aules polivalents, però donat el volum de gent i les dimensions que el concurs va anar prenent, Valentí Farràs, director de CaixaForum Barcelona, ens va voler cedir l’Auditori. Aquest serà el segon any que ocupem aquest espai privilegiat.

I per entendre una mica més la realitat de la institució que ens acull, hem anat a veure Valentí Farràs i li hem preguntat…

Qui és Valentí Farràs?

Actualment sóc director de CaixaForum Barcelona i ja fa 37 anys que estic vinculat a “la Caixa”. Després d’una primera etapa al Servei de Biblioteques, l’element en comú de la meva trajectòria professional ha estat el servei a les persones, sempre amb l’objectiu de facilitar l’accés a la cultura.

Tenint en compte les dimensions d’una institució com “la Caixa”, perquè decidiu implicar-vos en projectes com El Balcó de les Arts i col·laborar amb institucions “petites” com la nostra, la Fundació Setba?

Decimos “pequeñas” potser per dimensions però no per objectius. Aquestes entitats, fundacions i associacions com la vostra fan una tasca molt “gran” i és gràcies a tot aquest teixit que “la Caixa” pot assolir als seus objectius. Treballar al costat de les entitats ens permet arribar a un número molt més gran de gent.

Per posar un exemple, com arribem als nens? Un dels nostres objectius és l’educació i les noves generacions, si no fos a través de les escoles, que porten els grups al museu, no arribaríem a aquest públic.

“La Caixa” vol ser útil, vol arribar a les persones, i per aconseguir aquest objectiu hem de crear sinèrgies i complicitats amb els actors que estan a peu de carrer, a prop de la gent. D’aquesta manera, l’efecte és multiplicador.

Parla’ns una mica de projectes “la Caixa” amb una filosofia similar al nostre…

En aquest moment, “la Caixa” té una sensibilitat social que es plasma en l’Obra Social la Caixa. Si ens fixem en els números globals, es destina un 57% als projectes socials, un 22% a la divulgació de la cultura i la ciència i un 21% a l’impuls de nous talents i beques.

En l’àmbit de la cultura, la xarxa de CaixaForums treballa per facilitar l’accés a les exposicions i activitats que s’organitzen als col·lectius en risc d’exclusió social.

El programa Apropa Cultura neix l’any 2006 amb la voluntat de millorar la vida de les persones en situació de vulnerabilitat, a través de la cultura, és clar.

I Art for Change,  que dona ajuts econòmics a projectes d’entitats, gestors culturals o artistes que treballin amb col·lectius en risc d’exclusió social, a través d’expressions artístiques.

Per últim, CaixaForum cedeix els espais de què disposa a les entitats que ho necessitin, en el vostre cas, per al lliurament de premis d’aquest dilluns 17!

A finals de l’any acollim prop de 300 activitats d’entitats externes, des d’accions formatives, de divulgació, vinculades amb l’art…

Com ha evolucionat la societat (i la mateixa institució que representes) pel que fa a la sensibilitat social?

Penso que hem fet una evolució molt positiva, hi ha molta més sensibilitat avui que l’any 82, quan jo vaig començar a treballar a “la Caixa”. Hi és per part de la gent i, evidentment, per part de les institucions. Això no vol dir que hi hagi menys problemes, però la societat és molt més empàtica i receptiva l’any 2019 que l’any 2000, i això em fa content.

Per acabar, com creus que  l’art i la cultura poden ajudar a transformar la societat?

Quan tu creguis, treballes per fer alguna cosa realitat, i ho pots ensenyar a la gent, el teu creixement personal és molt gran. Una cosa és veure fer i l’altra és fer, veure ballar o ballar… El binomi esforç i recompensa és la clau. La creativitat és tan beneficiosa com anar a córrer, s’ha demostrat que és així, a nivell empíric. La creativitat ens fa ser positius, estar millor, més feliços… I la felicitat és el més important, al capdavall.

Doncs moltes gràcies per dedicar-nos una part del teu temps avui, Valentí, i esperem tornar-nos a veure l’any que ve per celebrar els 10 anys d’El Balcó de les Arts!